Digitalni marketing
Šta je digitalni marketing?
Možda ste čuli puno definicija šta je to digitalni marketing? Jedinstveni odgovor sigurno niste pronašli, ali u načelu mnogi se slažu sa sledećim. Digitalni marketing je oblast marketinga koja ima za cilj povećanje vidljivosti nekog brenda i prisutnost neke kompanije online na internetu. Da bi se ovo sprovelo u delo obično se pravi strategija za online nastup u vidu nekih kampanja i merenja rezultata tih kampanja što je jedan veliki napredak u odnosu na ostale vidove marketinga. Po nekima je digitalni marketing celokupni nastup uključujući i tv kampanje. Ipak za većinu je to vid internet marketinga koji se dosta unapredio u odnosu na nekadašnje prikazivanje banera na različitim portalima pa je zbog toga i dobio upgrade u nazivu sa internet na digitalni marketing.
Šta je svrha digitalnog Marketinga?
Kao što je već pomenuto svrha digitalnog marketinga je povećanje vidljivosti nekog brenda i prisutnost neke kompanije, proizvoda i usluga na internetu. Da bi se ovo uspelo nije dovoljno samo jedna oblast iz digitalnog marketinga, već više različitih oblasti kako bi se dospelo do različitih potrošača. O samim oblastima digitalnog marketinga nešto kasnije u nastavku bloga.
Istorija marketinga
Kada je zaista nastao marketing teško je utvrditi ali postoji veoma veoma dugo. Trgovina je jedan od najstarijih zanata i kako su robu i usluge prodavali trgovci oni se mogu smatrati začetnicima marketinga. Svaki trgovac se trudio da što brže i lakše proda svoju uslugu ili robu, a to je uspevao kroz priču koja je začetnik marketinga. Nekada su mali trgovci usmeno prenosili svoje poruke o kvalitetu svojih usluga i proizvoda, a danas to radi TV reklama, radio reklama, i internet kao put komunikacije između ljudi.
Krajem 18. veka dolazi do velikih promena. Nagli društveni razvoj uslovljen tehnološim i naučnim pronalascima i oktrićima učinio je da ručna proizvodnja bude zamenjena parnim mašinama. Ovaj pojam i ovaj period naglog društvenog razvoja naziva se i industrijska revolucija. Kao rezultat toga, dolazi do naglog povećanja proizvodnje raznih proizvoda, a time se i javlja problem kako prodati proizvedenu robu. Tu se javljaju i prvi koraci marketinga kakvog danas poznajemo, a to je da neko za naš i u naše ime reklamira, tj hvali i propagira naš proizvod i uslugu i sve to za neku svoju korist odnosno danas novac. Tako je nastao i marketing koji danas poznajemo, da za uloženi novac ljudi saznaju i kupuju naše proizvode i usluge. Cilj je kod svih isti, da se roba što bolje i brže plasira i proda i da dobijemo što veći broj zadovoljnih kupaca. Možda jedini izuzetak koji poznajem jeste EPS Srbije koji je često reklamirao svoju uslogu moleći potrošače da što manje koriste njihovu uslugu, tj da ih štedimo. Iako deluje apsurdno, da se mole potrošači da ne koriste njihovu uslugu ili proizvod i za to još plaćaju reklamne spotove i sekunde na TV stanicama, i taj vid marketinga ima smisla jer su sa tom reklamom verovatno umanjili gubitke koje bi možda imali prekomernom upotrebom električne energije pošto je struja u Srbiji odavno kupovina socijalnog mira i sama cena nije realna troškovima i tržišnoj vrednosti.
Kako je industrijska revolucija podstakla proizvodnju tako se i razvojem tehnoloija marketing popeo za nekoliko stepenika iznad nekadašnjeg vida običnog propagiranja od strane trgovaca. Postepeno su krenuli neki štampani plakati i reklame u novinama, dobro čuvene bandere sa raznim oglasima, a masovnom proizvodnjom električnih uređaja i propaganda pomoću električnih uređaja i naprava. Verovatno ste svi gledali film “Maratonci trče počasni krug” kada Đenka lepi plakat na stub da ponovo radi bioskop i deci daje za sladoled da trče i viču “Ponovo radi biskop! Ponovo radi biskop!”.
Đenka marketing se i dana danas održao u malo drugačijem obliku. Umesto dece što trče i viču, sada je obično neki vozač u nekom automobilu ili lako teretnom vozilu sa megafonom na krovu gde oglašava da rade otkup veš mašina, akumulatora, raznih sekundarnih sirovina i nameštaja. Ovaj vid je u narodu poznat i kao “lajavac”.
Marketing u 20 veku
Isto kao i gore opisano tehnološki razvoj imao je ogromnog uticaja na marketing i u 20 veku. Jedna prava mala revolucija u marketingu nastala je primenom FM i AM modulacije, odnosno prenosom radio i tv signala. Ono što su nekada bili bandera i razni oglasni panoi, u 20 veku postali su radio i tv stanice. Dobro poznata špica kod nas EPP (ekonomsko propagandna poruka) sve više je uzimala tržište kada je upitanju celokupni marketing. Gotovo da nije postojala ni jedna fabrika koja je imala veliku proizvodnju da nije snimila reklamni spot i emitovala ga na nekom od tv kanala. Iz dana u dan iz godine u godinu TV program je imao sve više gledalaca i postao je sve snažniji medium za reklamiranje. Samim tim i same cene koje se izražavaju u sekundama su postajale sve veće i veće. I dan danas marketing na TV-u je ostao vladar u našim krajevima i pored ogromnih iznosa za nekoliko sekundi reklame smatra se i dalje kao deo marketinga koji odnosi naveći budžet. Prednost TV reklama je svakako veliki broj ljudi koji prati neki program, ali velika je i mana to što je jako teško targetirati ciljnu grupu i meriti rezultat kao i sama cena. Ovaj nedostatak se ispravio u digitalnom marketingu i jasno je zbog čega uzima sve veći i veći deo tržišta od celokupnog marketinga. Kada govorimo o TV marketingu on je i dalje veoma jak i na svetskom nivou. Sponzorstva u vidu otkupa tv prava nekog događaja su ogromana, a tv kuće to nadoknade sponzorstvom prenosa i reklamnim blokovima u toku tog događaja. Ovo je vrlo čest slučaj kod sporta, gde su tv prava za svetsko fudbalsko prvenstvo, olimpijske igre, formulu 1 i slično mere u milionima. Kada već govorimo o sportu i sponzorstvu, nije strano da neki klubovi više zarađuju od marketinga nego od svog primarnog posla. Na primer, rekord u sponzorstvu u fudbalu drži fudbalski klub Barselona koja će nositi sportsku opremu “Nike” narednih 10 godina i za to će dobijati preko 100 miliona eura po sezoni, odnosno preko milijardu evra za desetogodišnji ugovor. O samim sportistima ću pisati kasnije kada budem komentarisao sponzorstva u digitalnom marketingu.
Pored TV i radio stanica, u 20 veku su veoma popularni i bilbordi (reklame obično pored puta velikih dimenzija) štampani i elektronski u vidu panela, nešto manje popularni flajeri (ono što je spam u inbox-u nekako je to flajer u poštanskom sandučetu).
Pojava interneta i internet marketinga
Jasno je da sve što ima određenu publiku predstavlja pogodan poligon za reklamne poruke. Pronalazk interneta spada u izum krajem 20 veka, ali masovna upotreba je zaživela tek na samom kraju 20 veka i početkom 21 veka. I sam google je nastao 1998 godine. (Da verovali ili ne, velika većina koja ovo čita je bila i rođena pre nastanka, a danas google važi za top 3 kompanije na svetu po profitu). Nekako u samom startu internet marketinga sve se vrtelo oko posećenih sajtova i banera na njima, kao i slanja masovnog emaila (mail liste i newsletter). Internet marketing je tek bio u razvoju bar što se tiče naše tržište. Verovatno se mnogi sećaju krstarica.com pretraživača prilagođenog za naše tržište. Pored klasične pretrage na samom sajtu su se nalazile i neke servisne informacije kao i razni baneri koji su se smenjivali i slali nam neku propagandnu poruku. Ovaj vid marketinga preko banera i email poruka su rodonačelnici internet marketinga i kasnije digitalnog marketinga.
Glavne prednosti digitalnog marketinga
U glavne prednosti digitalnog marketinga se ubraja velika preciznost kada je reč o targetiranju ciljne grupe i praćenje samih rezultata i konverzija. Konverzija se u marketingu smatra da je kupac izvršio kupovinu, porudžbinu, pročitao određeni tekst, pustio i odgledao određeni video i slično. Sve nedostatske koje ima možda klasična reklama na TV-u ispravio je digitalni marketing i zbog toga stekao veliku popularnost kako kod ljudi (jer dobijaju reklame koje ih zanimaju) tako i kod marketing managera kojima je daleko olakšan posao i mogu postići daleko bolje rezultate jer dosta zavisi od njih samih.
Šta čini digitalni marketing?
Šta čini digitalni marketing precizno je teško reći jer postoji zaista mnogo mediuma za prikazivanje reklama. Grubo se može podeliti u plaćeni i besplatni digitalni marketing, a po kategorijama on se može svesti na:
- Reklama na pretraživačima (google ads)
- Reklama na društvenim mrežama (Facebook ads, Instagram Ads, Linkedin Ads, Twitter ads itd)
- Reklama na raznim portalima u vidu banera (display ads)
- Reklama u inboxu preko emaila (newsletter)
- Reklama na servisima sa video materijalom (Youtube reklame)
- Reklama na mobilnim telefonima i aplikacijama
- Organsko pozicioniranje na pretraživačima (SEO optimizacija)
- Organski sadržaj na društvenim mrežama (vođenje društvenih mreža)
- Izrada kvalitetnog web sajta sa dosta sadržaja (Vaša vizit karta na internetu)
- Vođenje bloga (Content marketing)
- PR objave (Tekstualne objave na drugim portalima)
Verovatno se u ovu grupo može dodati još neka kategorija ali svakako je ovo okosnica digitalnog marketinga. U nastavku ću objasniti svaku kategoriju posebno.
Reklame na pretraživačima (google ads)
Ovde je gotovo monopol. Od svih pretraživača u više od 95% slučajeva se koristi samo 1 i to je Google. Google je razvio servis koji se zove Google Ads koji služi za prikaz tekstualnih reklama na samom pretraživaču i prikaz slika i video materijala na raznim drugim sajtovima i portalima. Ono u čemu je google nenadmašan to je ciljna grupa. Kod prikaza tekstualnih reklama na samom googlu možete izabrati lokaciju prikazivanja i za tačno koje ključne reči da se prikazuje Vaš oglas. Dakle bukvalno u prevodu kada Vas neko traži iskače i Vaša reklama, tako da je ovde targetiranje gotovo 100% (naravno ukoliko se dobro podesi i vodi Google ads). Pored toga pomoću google ads možete prikazivati i banere na raznim portalima i sajtovovima koji repordukuju video materijal. Ovde se javlja neki novi pojam koji se zove remarketing, odnosno ponovno prikazivanje reklama već zainteresovanim kupcima i mušterijama koji su na izvesni način pokazali interesovanje za vaš proizvod i bili na web sajtu. Korišćenjem googla kao pretraživača i dolaskom do Vašeg sajta Vi možete klijenta “da pratite” ukoliko u toj poseti nije izvršio konverziju (već smo pomenuli, kupovina ili neka akcija koju želite). Remarketingom se postižu de stvari. Prva je da podsećate već zainteresovanog kupca koji je možda odustao od kupovine zbog nekih obaveza da ponovo dođe na Vaš sajt i kupi neki proizvod i uslugu, a drugi je stvaranje lepe slike o brendu. Naime mnogi ljudi misle da ste vi veoma uspešni kada se reklamirate na svim mogućim portalima na koje ta osoba ide. Trik i jeste u tome da vi njega pratite, i gde god da ode a prikazuju se googlove reklame on može videti i vašu u vidu nekog banera čak i na veoma jakim i popularnim sajtovima, tako da korisnik može da stvori i malo pogrešnu sliku da ste prava imperija.
Reklame na društvenim mrežama
Ovde u Srbiji gotovo da su se iskristalisale dve društvene mreže za široke narodne mase, a to je u suštini jedna ista kompanija sa dva različita tržišta. Grubo su podeljeni na mlađu i stariju populaciju. Upitanju su Facebook i Instagram. Ono što je nekada bio Đenka marketing, to je zapravo ovaj vid marketinga kada je reč o digitalnom marketingu. Dakle, pomoću ovih mreža obaveštavate široke narodne mase o vašoj usluzi ili proizvodu. Sprovodi se targetiranje po raznim parametrima, uključujući starost, pol, lokaciju, interesovanja i slično, ali zapravo krajnji korisnici nisu vas direktno tražili. Dakle “ponovo radi bioskop” ili “daje se na znanje” na internetu je upravo marketing na društvenim mrežama. Informaciju dobijaju svi ljudi koje ste targetirali, ali definitivno je da nisu vas tražili nego ste im se vi jednostavno nametnuli da vas vide. Prednosti su što za relativno mali novac možete dobiti veliki broj prikaza. To je cena jer vas ljudi u tom trenutku nisu tražili već ste ih vi “pecali”. Dakle svakako veliki broj koji vas vidi neće uraditi nikakvu akciju, ali će onaj manji broj uraditi nešto korisno i dovesti do nekih konverzija. Kako vas vidi veliki broj jako je pogodno za podizanje svesti o nečemu, informisanosti i jačanju samog brenda i prepoznatljivosti istog.
Što se tiče b2b marketinga, odnosno business to business marketinga ovde je vladar Linkedin. Linkedin je poslovno društvena mreža i ovde ćete naći veliki broj kompanija i samih eksperata iz određenih oblasti. Svaki korisnik je fizičko lice koji prezentuje svoje profesionalne veštine i umeća ili kompanija, odnosno kompanijski nalog koji objavljuju svoje radove i traže zaposlene za svoje projekte. Ovo je mreža gde svakako boravi i najveći broj GM (general maanger) na svetu.
Reklame na raznim portalima – Dispay Ads
Sam Google je razvio još jedan sistem vezan za marketing pored Google Ads-a, a to je Google AdSense. Google AdSense je sistem koji služi web masterima i vlasnicima da prikazuju određene reklame na svojim sajtovima i portalima. Za sam prikaz tih reklama dobijaju određeni novac od strane Googla. Dakle ko plaća googlu da se reklamira putem display ads-a deo novca dobija neko putem AdSense. Display ads je veoma dobar za gorepomenuti remarketing, jer zapravo jurite korisnika na radnim portalima dok on boravi na internetu da dođe ponovo kod vas i poruči uslugu ili proizvod.
Reklame u inboxu preko emaila – newsletter, mail liste
Ovaj vid makretinga spada u najstarije kada je upitanju internet marketing. Određena reklamana poruka (ne i nužno, ali obično je propaganda) se korisnicima dostavlja na email. Kako spada u besplatni digitalni marketing (nema direktnog plaćanja nekoj mreži pod uslovom da resursi postoje) naišao je na veliku popularnost kod ljudi koji su želeli da se besplatno reklamiraju. Masovno slanje email poruka, i još masovnija upotreba dovela je do toga da je ovaj vid marketinga jako nepopularan kod samih potrošača jer ga okarakterišu kao spam. Inače, spam je neželjena pošta, nešto što u relanom svetu dobijate u poštanskom sadučetu veliki broj flajera i ostalog reklamnog marterijala koga niste želeli. Po procenama svetskih organizacija, koji se bave internetom i analizom, 95% svih emailova je spam, odnosno da od 100 poslatih email-a samo 5 nije spam. Zbog svega toga veliki broj zemalja je doneo zabranu o slanju neželjene pošte i da bi korisnik dobijao takvu poštu mora da da svoj pristanak. Takav zakon je na snazi i u Srbiji, međutim u Srbiji je ogroman broj zakona, ali nažalost se ne sprovode jer očito nema ko da ih kontroliše. Ukratko, zakonski je zabranjeno slati masovne email poruke ukoliko nemate odobrenje, ali to sve svakako u velikoj meri krši. Ukoliko želite ovaj vid marketinga budite korektni i dopustite korisnicima sami da se prijave i odjave sa vaše email liste. Velike kompanije uveliko poštuju i primenjuju ovo pravilo, dok manje kompanije i firme u velikoj meri krže gorepomenuto.
Reklame na Youtube
Youtube je takođe googlov serivs koji je namenjen za skladištenje video materijala. Kako je stekao ogromnu popularnost i danas spada u top 3 najposećenija sajta na svetu, svakako da se takav marketinški potencijal morao biti iskorišćen. Na youtube imate uglavnom 2 tipa reklama. A to je slika u vidu banera ili video materijal odnosno video klip. Postoje i reklame sa strane da se nudi za prikaz neki sledeći video ali je dosta manje popularan. Kao i kod Display Ads-a našao je veliku primenu u remarketingu. Dovoljno je da posetite neki sajt koji koristi google reklame i dolaskom na youtube postoje velike šanse da opet vidite reklamu za taj sajt. Takođe, youtube je jako pogodan i za stvaranje brenda, te je neobilazan medium ka ovom cilju.
Reklame na mobilnim telefonima i mobilnim aplikacijama
Reklame na Viberu
Isto je upitanju googlov servis kada se radi o telefonima koje pokreće Android. Android je najpopularniji operativni sistem za pokretanje pametnih telefona i tableta. Dakle kao takav naravno da je predstavljao dobro mesto za pružanje reklamnih poruka. Same reklame se mogu prikazivati dok koristite neku aplikaciju za mobilni telefon, a i u aplikacijama koje imaju neki vid komunikacija kao što je Viber. Viber je aplikacija prevashodno namenjena za komunikaciju putem telefona dva ili više korisnika koristeći samo internet kao sredstvo komunikacije. Preko Vibera možete da razmenjujete poruke, multimeidjalni sadržaj, da ostavirte video poziv a i da pogledate neku reklamu. Naime, sve što vi kucate viber ima u svojoj bazi i tako veoma lepo može da se targetira ciljna grupa. Reklame na Viberu spadaju u možda i najmlađi vid digitalnog marketinga u Srbiji i reklama se prikazuje obično kao i neka poruka od osobe sa kojom ste komunicirali. Uočljiva je, ali je i dosta je diskretna jer ne tera korisnika na neki akciju pa i ne izaziva negodovanje od strane korisnika.
Organsko pozicioniranje na pretraživačima – SEO optimizacija
Želja svakog vlasnika sajta i webmastera je jedna. Da bude prvi na Google. Nažalost pozicija broj 1. je namenjena samo za jedan sajt tako da ukoliko nemate tu poziciju (ili neku zadovoljavajuću) imate dve opcije. Jedna je google reklame i korišćenje google ads sistema, a druga je da sajt optimizujete za google. Ova tehnika se zove SEO optimizacija. Organska pretragaje veoma učinkovita jer veliki broj korisnika i izbegava plaćene reklame. Da bi ste dospeli na sam vrh googla potrebno je dosta truda, znanja i vremena za tako nešto te ovo spada u dugoročni digitalni marketing ali svakako veoma veoma koristan. Organska pretraga ili kako je neko zove besplatna pretraga (mada sve pretrage su besplatne, samo su rezultati besplatni ili palćeni) je zaista besplatna reklama, ali da bi se to postiglo svakako nje dovoljno da imate samo web sajt i to je sve što se od vas očekuje. Izrada sajta i posedovanje sajta možete posmatrati kao i izradu vizit kartica. Jedno je izraditi vizitkartice, a drugo je podeliti vizitkartice. SEO optimizacija upravo radi to, deli vaše vizit karte, odnosno deli i nudi vas web sajt korisnicima. Danas, digitalni marketing je nemoguće zamisliti bez seo optimziacije sajta. Benefiti koji se dobijaju kada se dođe do dobrih pozicija su višestruki i za prikaz i vašu promociju ništa ne plaćate googlu.
Organski sadržaj na društvenim mrežama – vođenje društvenih mreža
Nešto slično kao i za SEO optimizaciju. Vođenjem društvenih mreža povećavate broj pratilaca i potencijalnih klijenata i mušterija. Ovo je i odličan vid direktne komunikacije sa potrošačima, pošto se kupci često javljaju preko poruka. Ukoliko im u dogledno vreme odgovorite na njihov zahtev kod kupca ostavlja oseća povezanosti i bliskosti i ne morate previše da brinete da li će kupac biti stalna mušterija. Vođenje društvenih mreža kao takve ne iziskuje nikakav novac. Sve je besplatno osim rada na njemu ukoliko angažujete profesionalce. Suština nije da se otvori i web sajt i profil na društvenim mrežama i da to tako stoji i da se “razradi samo od sebe”. To se neće dogotiti i zato je neophodno odvojiti vreme i energiju do trenutka kada se može reći da je profim na mreži ili sajt zaživeo. Još jedna čest slučaj grešaka u vođenju društvenih mreža jeste taj što ljudi objavljuju gotovo konstantno reklame za svoje proizvode i usluge. Društvene mreže nisu namenjene za besplatno plasiranje reklama već korisnog sadržaja. Korisnicima treba omogućiti da vide nešto lepo, nešto korisno, da pročitaju nešto zanimljivo i povremeno plasirati neku reklamu. To je jedini recept za uspeh na društvenim mrežama. Ukoliko Vas zanimaju samo reklame, opcija je Facebook Ads, odnosno Instagram Ads.
Izrada kvalitetnog web sajta sa dosta sadržaja
Ovo je svakako od čega treba početi kada se priča o digitalnom marketingu. Nisu svi sajtovi podjednako dobri za digitalni marketing. Nekima nedostaje sadržaja, neki se sporo učitavaju, neki ne prepozanaju mobilne uređaje pa nisu čitljivi na mobilnim telefonima i slično. Ovo je kao temelj za kuću. Ukoliko ste ga loše uradili ni kuća ne može biti dobra. Zato treba staviti akcenat na kvalitetnu izradu sajta koji će imati sve predispozicije da uspe i da na njega mogu da se oslone ostali vidovi digitalnog marketinga. Pored samog dizajna (koji je budućim vlasnicima najbitniji) veoma je važno obratiti pažnju i na ostale aspekte, a to je: brzina sajta, responsivan dizaj, sadržaj sajta ili već odomaćena reč content sajta. Pored toga sajt treba da ima možda i određene funcionalnosti, neku prodaju putem web shopa, neku prijavu i slično. Sajt treba da ima i mogućnost praćenja konverzija, a ne samo da lepo izlgeda (što može da bude i diskutabilno jer je stvar ukusa). Ukoliko uštedite na izradi sajta i uradite smao lep sajt koji se sporo učitava budućnost mu nije svetla. Ukoliko pokrenete neke plaćene reklame na internetu i korisnici dolaze na sajt koji je lep, ali se sporo učitava, od konverzija gotovo da nema ništa. Dakle bačen novac i vreme. Koliko je bitno da sajt lepo izgleda na oko, toliko je bitno i ono što je ispod haube. Sam sajt je sačinjen od HTML takova i veoma je bitno kako se oni koriste kako bi sajt imao perspektivu za digitalni marketing i optimizaciju.
Nerekto se za potrebe digitalnog marketinga i plaćenih reklama kreira zasebna stranica koja se zove landing page. Landing page je stranica na koju korisnik dolazi sa neke reklame i često se poziva na akciju sa kupi, poruči, preumzi i slično. Sa ove stranice treba voditi konverije i analitikom doći do rezultata kampanje. Ovo je jako važno pogotovo ukoliko se kapmanja vodi na više različitih media kako bi se znalo ko više doprinosi samoj prodaji. Sve i da imate dva kanala, jedan bolje radi od drugog to je sigurno.
Vođenje bloga – Content marketing
Vođenje bloga takođe spada u mlađi vid digitalnog marketinga ali i kao takav predstavlja veoma moćan alat. Vođenjem bloga na samom sajtu i van njega postižete sledeće.
- Dopunjujete sadržaj na samom sajtu sa korisnim materijalom
- Povećavate ugled jer pišete svrsishodne stvari iz profesije
- Povećavate i osvežavate sajt
Kada se radi o dupunjavaju sadržaja na sajtu imajte na umu da ovaj blog koji sad pišem gotovo nije moguće da objavim na stranici usluge gde postoji digitalni marketing. Bilo bi veoma ružno i nepregledno da se među uslugama nađe jedan ovakav članak. Za takve stvari postoji blog gde možete da pišete određenu temu koju možete manje ili više da razradite i ponudite koristan sadržaj posetiocima besplatno.
Pisanjem takvog nekog članka dolazite do benefita broj 2, a to je ugled koji ostavrujete pisanjem bloga. Ukoliko ste ovo sve čitali i došli do ovog dela uveren sam da je moj ugled veći kao osoba koja se bavi digitalnim marketingom, a samim tim i mogućnost za dobijanje nekog projekta veća. Svakako ovo je samo jedan plus da se neko odluči o angažpvanju.
Treći benefit je povećavate sajt i osvežavate sadržaj. Jednostavno, google voli velike sajtove i sadržaje. Nisu bez raloga jaki sajtovi nekih novina, jer su prepuni sadržaja, teksta i što je još bitnije novog i unikatnog sadržaja. Tu dolazimo kod danas popularnog zanimanja koje se zove content marketing. Nisu svi ljudi obdareni da pišu tekstove, isto tako nemaju svi vremena time da se bave. Kreiranje sadržaja je jedna posebna oblast marketinga koja pored samog pisanja zahteva poznavanje i tržišta i navika ljudi kako bi na pravilan način prišla samim kupcima. Ne prilazi se na isti način ljudima koju kupuju npr mercedes i fiat, postoje klase u autu i samim kupcima kojima su namenjeni, pa isto tako i sam sadržaj se piše malo drugačije za jedne i malo drugačije za druge.
PR objave – objave na drugim portalima
Verovatno ste čuli PR. I verovatno su se neki pitali šta znači PR. PR je skraćenica od public relations što bi u nekom prevodu značilo odnosi sa javnošću. Što se tiče digitalnog marketinga i PR objava one se rade na drugim web sajtovima i portalima, obično na sajtovima koji imaju određenu tematiku ili veliku popularnost i posećenost. PR objavama se na suptilan način plasira reklama određenim potencijalnim kliejntima tako da se reklama provlači kroz neki koristan sadržaj ili neku dobru ponudu. Dakle PR objave su često neke novine, neke akcije i promocije, događaji gde treba upoznati ljude o novinama koje ste pripremili za njih.
Zaključak digitalni ili klasični marketing?
Svaki marketing ima svoje prednosti i mane. Klasičan ili dosadanji ustaljeni marketing putem tv i radio stanica i dalje ima veliku popularnost ali su i cene veoma popularne. Sve veći broj ljudi je korisnik interneta, a pojavom mobilnih telefona broj aktivnih korisnika i korisnika koji provode sate na internetu je sve veći. Dolazimo u situaciju da više vremena provodimo na internetu nego ispred TV. U takvim okolnostima digitalni marketing je pravi put da dođete do svojih klijenata pogotovo ukoliko su potencijalni kupci mlađi i srednjih godina, platežno sposobni i poseduju izvesno formalno obrazovanje. Dobar proizvod i dobro targetiranje ciljne grupe za dosta manje novca nego za tv reklame učiniće win win situaciju.